Outsider Art

Op 17 maart opent de Hermitage Amsterdam het eerste Outsider Art Museum in Nederland. Ik ben een groot liefhebber van ‘art brut’*. Het museum komt voort uit hun samenwerking met museum Het Dolhuys in Haarlem en zorgorganisatie Cordaan en Hermitage Amsterdam.  Het gaat om honderden werken van tientallen Engelse, Franse, Iraanse, Nederlandse en Japanse kunstenaars, waaronder Shinichi Sawada (1982) wiens fantastische kleisculpturen ik in 2014 voor het eerst zag.

ShinichiSawada

Shinichi Sawada, untitled, between 2006 and 2007 sculpture of clay and enamel, 53,6 x 26,5 x 26 cm © Collection de l’Art Brut, Lausanne

In 2012 was er in het Dolhuys de taboedoorbrekende tentoonstelling ‘Japanse Outsiders’. Het publiek werd in contact gebracht met kunst van mensen die in Japan vaak letterlijk worden binnen gehouden. Mensen met een psychische aandoening leven gescheiden van de rest van de bevolking waardoor Japanners bijna nooit met hen in aanraking komen. Deze onbekendheid schept angst, onbegrip en leidt tot discriminatie. Terwijl de patiënten zelf maar weinig contact hebben met de buitenwereld, krijgt hun ‘outsider kunst’ inmiddels steeds meer internationale aandacht. Directeur Hans Looijen van Het Dolhuys heeft in 2012 deze verborgen kunstwerken naar Nederland gehaald. Hij was benieuwd naar de persoonlijke verhalen van de kunstenaars en zocht hen op in diverse instellingen.

Een deel van de Japanse kunstwerken is aansluitend in 2014 in het Bonnefantenmuseum getoond en met name Koichi Fujino (1944), Takanori Herai (1980) en Shinichi Sawada hebben toen een onuitwisbare indruk op mij gemaakt.

De kleifiguren van Shinichi Sawada waren ook op de Biënnale in Venetië 2013 te zien. Het betekende de doorbraak van deze opkomende stroming in de internationale kunstwereld.

• Met dank aan de Japanese Times, mei 2013: It was in the 1940s that the French modernist artist Jean Dubuffet became aware of and began investigating drawings, paintings, sculptures and architectural environments that had been made by talented autodidacts in Europe. Such artists had not attended art school and they had lived and worked outside the socio-cultural mainstream. They made their works primarily for themselves, not for any market, and they did so without any real consciousness of the academy’s canonical art history. Dubuffet called such works “art brut” in French. Referring to the sense of pure, unbridled creative energy such works often convey, the term literally means “raw art.” “Outsider art” or “self-taught art” are labels that are now also used to identify a wide range of outside-the-mainstream art forms. [PB]

1 comment for “Outsider Art

  1. Petra
    april 16, 2016 at 8:18 am

    De manier van exposeren in het souterrain is somber en te donker. Ik werd er niet gelukkig van, het doet deze kunst geen recht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *